روش حمل لوله های پلی اتیلن تک جداره انبارش
پیمانکار ها موظف هستند در بارگیری و تخلیه لوله و انبارش و نگهداری لوله پلی اتیلن، کاملا دقت و احتیاط را به عمل آورند، تا صدمهای به آنها وارد نیاید.
در زمان حمل نیز، از کامیونهای با سطح صاف و بدون میخ و عاری از سطوح تیز و برنده استفاده شود.
بلند کردن و پائین گذاشتن لوله و متعلقات، باید به آرامی انجام شود.
چنانچه لولهها به صورت بستهبندی در کارخانه تهیه و عرضه میشوند،
در موقع بلند کردن آنها توسط جرثقیل باید از تسمههای پهن استفاده شود از به کار بردن زنجیر، قلاب، یا سایر و سایل سخت اجتناب گردد. برای نحوه جابجایی این بستهها را نشان -لوله های با طول بیش از ۶ متر، از تیرهای توزیع کننده نیرو استفاده شود.
پیمانکار نباید برای جابجا کردن لولههای پلیاتیلن، آنها را روی زمین سخت بغلطاند.
پیمانکار نباید برای انتقال لولهها به سطح پائینتر،آنها را روی ریل فلزی یا الوار چوبی سردهد .
باید دقت کند در هنگام جابجایی لوله و متعلقات، ضربهای به آنها وارد نشده و یا خراش و ساییدگی در آنها به وجود نیاید. درعین حال باید از تماس جدار لوله با متعلقات فلزی و سنگهای تیز،که موجب بریدگی و یا کنده شدن جداره ها نمیشود، جلوگیری گردد.
درصورتی که جابجایی لوله و متعلقات در دمای زیر صفر درجه انجام میشود،
پیمانکار باید دقت کند که لوله و متعلقات با اجسام سخت برخورد نکرده و یا سقوط نکنند، زیرا باعث شکستگی آنها میشود.
پیمانکار باید دقت نماید که لولههایی که به صورت رول انبار میشوند،
بسته بندی لوله پلی اتیلن
اصولا لولههای پلی اتیلن با توجه به شرایط تولید و طول و سایر الزامات درخواست کننده محصول به دو صورت کلاف و یا لوله تولید میشود.
که کلافها میتوانند بصورت انباشته بروی هم قرار گیرند و لولهها نیز با مهار کنندههای مرسوم بروی کفی بارگیری میشوند .
طول استانداردی که عموما برای بارگیری لولهها در اکثر مواقع مرسوم است تقریبا ۴۰ اینچ میباشد.
هر چند لوله هایی با طول ۶۰ اینچ نیز تولید شده است
مقطع عرضی معمول در سیستمهای حمل و نقل ۲۰ اینچ میباشد . هر چند این قوانین بصورت یک استاندارد جامع نیست و با شرایط محلی و قوانین مکان پروژه ممکن است تغییر نماید .در صورتیکه این محدودیتها مورد توجه قرار نگیرد جریمههای ناشی از نقض قوانین باعث بالا رفتن هزینههای حمل میگردد .
محدودیتهای وزنی نیز که از جمله موارد محدود کننده در انتقال محصولات بشمار می آید
با توجه به سبکی وزن لولههای پلیاتیلن کمتر اتفاق میافتد اما این نکته نیز باید همیشه مورد توجه قرار گیرد .
شکل ۱:
نمونهای عمومی از روش بار گیری و حمل و شرایط بسته بندی رانشان میدهد
در مواقعی که لولهها بصورت کلاف بارگیری میشوند میتوان بستههای کوچک اتصالات را در میان کلاف قرار داد .
تانکها ، منهول و یا قطعات بزرگ و یا کاملا سفارشی همیشه بطور مجزا بروی کفی بارگیری و حمل میشود .
تائیدیه بارگیری و حمل لوله های پلی اتیلن
توجه به این نکته ضروریست که مطالب عنوان شده و راه کارهای پیشنهادی که نگارنده مطرح میکند ; نباید با دستورالعملهای جاری سیستم شما تعویض گردد
بلکه این نقطه نظرات به عنوان مکمل باید مورد نظر مدیران و کارفرمایان قرار گیرد .
مجریان و مدیران پروژهها عموما دستورالعملهائی برای شمارش و یا تحویل گیری اجناس دارند که فقط لازم است اشاره شود که حتما باید بارنامه و درخواست خرید از نظر تعداد قطعات و شرح اجناس با هم همخوانی داشته باشد
پس از انجام مراحل اولیه شمارش و تطابق کالاهای دریافتی با درخواست خرید ;
یا مدارک طراحی باید اجناس از نظر کیفیت و سلامت نیز بازرسی شوند ; که ممکن است در زمان بارگیری و حمل دچار صدمه و یا ایراد خسارت شده باشد .
ایراداتی که بصورت ظاهری مشهود باشد مثل ایجاد برش عمیق ، سائیدگی ،خراشیدگی ،کنده شدن ، یا پارگی و یا سوراخ شدگی باید بدقت بازرسی و بررسی گردد .
آموزشهای تخلیه لوله های پلی اتیلن
قبل از تخلیه محموله باید مطمئن شویم که سطح صافی به اندازه تقریب حجم بار وجود دارد
که در آن مورد حتما باید تریلر با زمین تراز باشد و چرخهای آن نیز با موانع فیزیکی مهار گردد .
تجهیزات و وسائلی که برای تحلیه مورد استفاده قرار میگیرند باید توانائی تخلیه ایمن و امکان جابجائی بار را داشته باشد
از این حیث با ظرفیت و تناژ بار همخوانی داشته باشد .
توجه : تخیله و یا بارگیری باید در شرایط کاملا ایمن طرح ریزی و عملیاتی گردد که اگر این تمهیدات اندیشیده نشود نتیجهای جز خسارتهای مالی و جانی نخواهد داشت .
در این مورد لازم است افراد غیر ضروری به هیچ وجه در محل بارگیری و یا تخلیه حضور نداشته باشند